vrijdag 12 oktober 2012

#11 Cuy


Aangekomen op school ontmoet ik meteen allerlei mensen, met mij zijn er nog 7 andere nieuwe gezichten in de school. Ik doe een test om mijn vaardigheden Spaans te bepalen en wordt in beginners klas geplaatst. Na 5 minuten blijkt dat ik, samen met Elisha uit Engeland, te laag geplaatst ben. We lullen de andere beginners eruit en de leraar past zich aan ons niveau aan waardoor de echte beginners tekort schieten. In de pauze worden we met zijn tweeën overgeplaatst. In mijn nieuwe klas zit ik op mijn plek, gezien niveau. We beginnen met Verbos Reflexivos en Irregularis, krijgen een hele lading werkwoord uitgangen om te leren en de dag erna leren we verschillende Adverbios; de tiempo, de lugar, de cantidad, de afirmación, de negación, de duda, de modo en expressiones de frequentia. Onze leraar is Marco, echt de meest toffe Peruaan, zulke leraren zouden we in Nederland moeten hebben. Hij is heel duidelijk, begripvol en heeft onwijs veel geduld. Verder zitten in mijn klas dus Elisha (19) uit Engeland, Sebastian (19) uit Denemarken en Linda, een vrouw van middelbare leeftijd uit Nederland. De lessen zijn hier leuk, eerst hebben we 2 uur grammatica, dat is grotendeels luisteren, kijken, pennen en vragen stellen en na de pauze hebben we nog 2 uur waarop we ons richten op converseren, soms kletsen we gewoon 2 uur lang in het Spaans of we luisteren muziek en moeten lege gaten in de tekst invullen, daarna nemen we de vocabulaire van de tekst door. Huiswerk is een stukje schrijven over je leven, je stad o.i.d. en grammatica opdrachten. Zo zal ik de komende maand 5 uur per dag aan school kwijt zijn.

Escuela de Español Latinoamericana, mijn school
                Met de mensen die ik op school heb leren kennen besluiten we s’avonds Cavia te gaan eten. De groep bestaat uit Elisha, Sebastian, Tutgu (21) uit Duitsland, Adrian (26) en Sophie (24) uit Franstalig België, Lies (23) uit België en ik. Om 6 uur verzamelen we en lopen richting het restaurant wat ons aangeraden is. Het is nog gesloten dus in een bar tegenover besluiten we ‘even’ een drankje te doen, waar we vervolgens anderhalf uur blijven hangen. De Pisco sour vloeit rijkelijk, dit is een lokaal drankje uit Pisco en wordt gemaakt in de fabriek die ik vorige week tijdens mijn reis heb bezocht. Het smaakt als zoete tequila, met een suikerige schuimlaag en kaneel er op. Wanneer we toch maar besluiten om te gaan eten blijkt het restaurant nog steeds gesloten te zijn. Langzaam dringt het besef bij ons domme Europeanen door dat Peruanen natuurlijk overdag warm eten. We besluiten de volgende dag uit school de Cavia te gaan proberen. We nestelen ons in een of ander kleine pizzeria in een zijstraatje en bestellen nog meer Pisco Sour, Cuba Libre, Cuscuena’s, pizza en nacho’s. Ik leer veel over de landen waar mijn mede studenten vandaan komen. Scholing, studietoelages, alcohol en drugs worden uitvoerig vergeleken en we zijn er van overtuigd dat we het beste allemaal naar Denemarken kunnen emigreren. Om half elf nodig ik iedereen uit voor mijn verjaardags barbecue op zaterdag en ga ik naar huis, morgenochtend heb ik weer school.

Alle nieuwe studenten van deze week samen
                Het is ondertussen mijn derde dag op school en na school ga ik met Lies en Sebastian cavia uitproberen. Ondanks dat ik hier zo min mogelijk vlees probeer te eten is het haast onvermijdelijk, de hoeveelheden kip die de mensen hier wegwerken zijn ongelofelijk en de cuy wil ik graag proberen omdat het een lokaal gerecht is. We nemen een taxi naar een adres wat we hebben gekregen van een begeleider op school en we rijden het centrum uit, de bergen op, een buitenwijk in. We weten bij god niet waar we heen gaan. We worden ergens bovenop de berg gedropt in een arme wijk en gaan een appartement binnen wat het restaurant moet voorstellen. Het restaurant is echter op de 4e verdieping en we hebben een fantastisch uitzicht over Cusco. Terwijl ik de trap beklim loop ik tegen een vrouw op met een emmer vol dode cavia’s. De menukaart bevat leuke plaatjes van schattige cavia’s, maar wanneer het werkelijke beest klaargemaakt en wel voor mijn neus verschijnt piep ik toch wel anders. De nieren, ingewanden, alle organen zijn zichtbaar. De kop is nog volledig intact. We hebben alle drie de slappe lach, voornamelijk omdat Sebastian dit absoluut niet verwacht had en zich moet inhouden om niet over te geven. Hoe smaakt cavia? De huid is heel krokant en zout, maar erg taai en moeilijk doorheen te komen. Het vlees is lekker, een beetje als kip en de ingewanden heb ik laten staan (net als het hoofd en de klauwtjes!). Uiteindelijk zitten ik en Lies een beetje om de ingewanden heen te prieken en Sebastian besluit zijn cavia als een handpop te gebruiken, genaamd Fluffy om een aantal leuke impressies na te doen. 

Wat een schatje




Mikkel Sebastian durft hem niet te eten maar wel te kussen!
'Als jij het doet, doe ik het ook!', zei ik met mijn domme hoofd
Onvoorstelbaar uitzicht vanaf het restaurant. Net Lord Of The Rings
                Wanneer ik thuis kom besluit de vorige bewoner van mijn kamertje op bezoek te komen met een fles rum. Hij heet Vincent (20), komt uit Zwitserland en heeft onderhand zijn eigen appartementje in Cusco. We drinken twee glazen rum-cola en kletsen wat af. Om 8 uur gaan we opgepropt met zijn 8en in de taxi (3 in de kofferbak, 3 in het midden, 1 overdwars, 1 op de bijrijderstoel) met alle vrijwilligers van Mijn Bestemming Peru uit eten.  Achteraf proberen Enrique, Vincent en Joshua me over te halen nog mee te gaan drinken op het Plaza maar mijn geld rolt te snel en morgen heb ik ook weer van alles te doen, ik moet opletten want de uitgaanscultuur is hier immens en er zijn zo veel mensen die wel ergens wat gaan drinken of eten, het is moeilijk kiezen. Morgen is mijn verjaardag. Cuscueñan compleaños, we’ll see!


Hieronder nog wat foto's uit Cusco

Tijdens een Parade, ik dacht dat de alpaca's nep waren maar toen ik dichtbij kwam om te voelen bleken ze echt te zijn


Cusco, genomen vanuit een buitenwijk








3 opmerkingen:

  1. Anoniem12.10.12

    Lang zal je leven hiep hiep hoera hoera hoera. Een hele fijne dag maar dat zal zeker lukken naar wat ik allemaal lees en zie. Is groots daar hè. Nu veel plezier en barbeque ze xx Jose en Eric

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een heel leuk verhaaltje Medy!!!!
    Wat een avonturen!die cavia haha, stoer dat je het geproeft hebt!

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem12.10.12

    Wat super Medy! Echt super super super leuke verhalen, ik vind het heel leuk om je blog te lezen! Geniet ervan, elk moment van de dag!

    Liefs, Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen