dinsdag 9 oktober 2012

#10 Cusco




7 oktober 21:46. De busreis van 15 uur over S-bochten de bergen in was een complete hel voor iemand met last van reisziekte. Toch ben ik blij dat ik heb gekozen een week langs de kust te reizen en dingen te zien van het land, dan direct met het vliegtuig vanuit Lima door te gaan naar Cusco. Cusco is simply awesome. Mijn gastgezin is lief, er zijn nog 6 andere vrijwilligers in het gastgezin, dus het is een drukke, gezellige boel. Iedereen heeft zijn eigen slaapkamer met badkamer, maar we eten allemaal samen en we delen de tuin, keuken en woonkamer met de familie Guevara. Hier zou ik wel voor een flinke tijd kunnen wonen, dit is een groot feest huis. A.s. zaterdag organiseren Eddy en Lilly (de gastouders) een barbecue voor mijn verjaardag.
                Eddy, heeft me deze avond een rondleiding gegeven door het centrum van Cusco en het is echt prachtig. Plaza de Armas in de avond is schitterend, overal om je heen in de bergen branden allemaal lampjes van de huizen en op het plein staan twee hele mooie kerken en er is een park. Ik kan het goed vinden met Eddy, hHij vind het leuk dat ik al Spaans spreek omdat hij nu al gesprekken met me kan voeren. Al is het Spaans hier in Peru heel verschillend van Spanje, in vele opzichten makkelijker, maar kleine dingetjes zoals het Spaanse coche (auto) is hier een carro en een broma (grapje) is hier een chiste. Gracias spreek je in Spanje uit als Grathiath en hier Grasias. Kleine verschillen maar ze zijn hier duidelijker verstaanbaar, articuleren beter en spreken rustiger.
                Vanavond heb ik gekletst met twee andere Nederlandse meiden die hier verblijven, Iris en Pauline. Als ‘avondeten’ heeft Eddy een zoet drankje klaargemaakt van melk, water, kaneel, kruidnagel en heb je ooit vloeibare rijst gezien? Nee, nou ik ook niet maar vandaag voor het eerst. Hier gooi je er dan natuurlijk nog een beetje Pisco door (type alcohol). Echt een 'slaapmutsje'. Ook drink ik veel Coca thé, dat zijn coca bladeren die je in je thee laat weken, tegen de hoofdpijn door het grote hoogteverschil. Van deze coca bladeren wordt ook cocaïne gemaakt maar Eddy vertelde dat je voor 1 gram cocaïne honderden kilo’s coca nodig hebt, dus ik kan veilig thee drinken zonder bad te trippen. 


8 oktober 21:55. Ik voel me hier op mijn plek. Het gastgezin is gezellig, vanochtend met de familie en een aantal vrijwilligers die op waren ontbeten. Vervolgens heeft Enrique, de projectleider van MijnBestemmingPeru (de ontwikkelingsorganisatie waar ik vanaf nu mee reis) me rondgeleid door Cusco. Er was net een processie aan de gang voor een van de duizenden goden die ze hier aanbidden. Dit schijnt hier in Cusco dagelijkse kost te zijn, elke dag is het hier feest. Heb allemaal bizarre fruitsoorten getest op de markt die stuk voor stuk véél lekkerder waren dan het fruit in Nederland. Ik heb Juicy Lucy ontmoet, een oud vrouwtje die hemelse verse fruitshakes maakt, voor niks (1 euro, 2 volle cocktailglazen). Ze gaat letterlijk even naar de fruitkraam verderop op de markt om een chirimoya voor me te kopen voor in de shake. Cusco is ten opzichte van wat ik nu heb gezien een degelijke stad, het toeristisch mekka van Peru. Er is een leuke mix van oude elementen (lokale, goedkope barretjes, gebouwen uit het inca tijdperk, vrouwtjes in klederdracht  Spaanse kerken gebouwd op de fundamenten van Inca tempels uit de tijd van kolonisatie, traditionele markten) met moderne elementen (Starbucks, wat minder goedkope, toeristische barren, discotheken, fatsoenlijke winkels). Ik ga me hier onwijs vermaken, deze avond heb ik met vier Nederlandse meiden uit mijn gastopvang een markt bezocht, zijn we wat gaan drinken en uit eten geweest, en naar hun zeggen zijn dit hun dagelijkse bezigheden naast het vrijwilligerswerk, excursies en Spaanse lessen.  
                 Er is in dit land zo veel variëteit, in voedsel, in landschap,in muziek, in inwoners, Peru heeft alles. Heb nu al 4 soorten aardappels gegeten en allemaal uit het land zelf. Je hoort nerveuze panfluitdeuntjes, veel salsamuziek, moderne nummers doen ze ook nog aan (read: misselijke covers van bohemian rhapsody) en iedereen danst hier graag. Peru heeft een kustlijn, woestijn, gebergte en jungle. Er wonen afstammelingen van Inca’s, er wonen van origine Spanjaarden, er wonen combinaties, er wonen kolonies die zich hier jaren geleden gevestigd hebben, een Nederlandse kolonie, een Duitse, Franse, Zwitserse, er wonen veel mensen uit Zuid-Amerikaanse landen, er wonen combinaties van Inca’s met Afro-Amerikanen. Dit land is onwijs kleurrijk, heeft een rijke cultuur, zo veel historie en zo veel sfeer. Ik ben benieuwd of ik over vier maanden er nog steeds zo over denk.
                Morgenochtend moet ik om half 9 een test afleggen op de Spaanse taalschool om te kijken op welk niveau ik wordt geplaatst in de lessen. De meiden vertelden me dat er voornamelijk op grammatica wordt getest, dus daar ga ik niet veel van bakken ben ik bang. We gaan het zien. Ik kijk er naar uit, ik heb zin in mijn leven hier.

3 opmerkingen:

  1. martijn Looman9.10.12

    Hee Medy!
    Dat klinkt allemaal echt geweldig! Ik zit hier ene beetje op school te wachten (vanaf 9:30) tot ik eindelijk kan roeien (17:00).... Veel koffie drinken dus. Ik vind het leuk om te lezen wat je daar allemaal doet, en ik zou er bijna zelf heen willen :P Heel veel plezier, maar dat lukt, en gaat ook zeker lukken denk ik!
    Groeten Martin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He Martijn! Goed sparen en gewoon een keer gaan naar wat je aanspreekt! Maar studeren is ook een ervaring en die heb ik nog niet. Dankje voor je reactie leuk om van je te horen!

      Verwijderen
  2. Anoniem11.10.12

    Hallo Medy, ik lees dat je het goed naar je zin hebt en heel veel nieuwe dingen ontdekt. Maar ook andere mensen. Dat zal wel onwijs leuk zijn. Ook beschrijf je mooi waar je bent en wat je doet. Is mooi om te lezen. Nu op naar de Spaanse les en dan kun je helemaal los met praten en verstaan van de mensen. Succes ermee maar dat zal wel lukken en ik kijk uit naar het volgende verslag . Groetjes Jose xx

    BeantwoordenVerwijderen