donderdag 31 maart 2016

#133 Gevaar op de weg: roadtrippin' to Granada!

Eventjes denken we: 'zijn we terug in Marokko?!' Totdat we het bier op de menu kaart zien staan... Neehoor, nog altijd in Spanje maar in Granada! Een stad met veel overblijfselen van de Moorse bezetting en cultuur. Lees meer over een klein stukje Afrika in Europa en hoe ik de wegen in Spanje onveilig heb gemaakt.
De prachtige stad Granada
O mijn god, zit zij écht achter het stuur?
Het begon allemaal in Sevilla. Met z'n drieën, ik, mijn moeder en Lynn, stapten in ons scheurijzer wat we gehuurd hadden voor de week om te vertrekken naar Granada! We hadden een prachtig, zonnige dag achter de rug in Sevilla maar zodra we de stad uit waren met de auto begon het te plenzen. Het was zulk mooi weer geweest de afgelopen weken, maar dit was de inluiding van 4 dagen grauwe lucht en sputter regen. Helaas pindakaas. Uiteindelijk viel het allemaal wel mee en hebben we de zon nog gezien!


Onderhand is het 2.5 jaar geleden dat ik mijn rijbewijs heb gehaald en ik heb nooit meer voet gezet in een auto sinds de dag dat ik mijzelf naar Schiphol reed om op een vlucht naar Peru te springen. Nou, dat is niet helemaal waar; mijn collega is zo vriendelijk geweest om zijn zondagen met mij door te brengen in zijn oud, witte, roestijzer en het heeft me toch een hoop geholpen. Dankjewel Anders! Het begon niet al te best, op dag één van mijn rijlessen met Anders sloeg de motor 8 keer af in 45 minuten... Lag het aan mij of aan de oude, witte auto?! Ik ben bang dat ik het antwoord wel weet.. Gelukkig na een aantal weekenden oefenen ging het weer goed en uiteindelijk heb ik 100 km gereden richting Granada! Het voelde stiekem wel als een kleine overwinning voor me. 



Aangekomen in ons huisje in Granada waadden we ons in een paradijs... Mam had een prachtig mooi appartementje geregeld! Het voelde als een onwijs chique hotel met een onwijs mooi dakterras in het midden van het oude centrum, onder het Moorse paleis de 'Alhambra'.

Ontbijtje!

Het dakterras

ik benoemde het al.. een Moors paleis genaamd de 'Alhambra'. Granada is een stad vol met Moorse en Arabische invloeden. Een kunstwerk wat absoluut niet te missen is door zijn grootsheid is het paleis. Vandaag de dag is de Alhambra een UNESCO Word Heritage en om toegang tot het paleis te bemachtigen moet je maanden van te voren een ticket boeken; en dat hadden wij nou net weer niet gedaan.. We hadden wel toegang kunnen krijgen tot de tuinen rond het paleis in de avond en zo hebben we toch nog redelijk dicht bij kunnen komen. De plaatjes voor de binnenkant hebben we maar moeten googlen...



Een van de gedetailleerde pilaren in de tuinen
onwijs mooi
We voelden ons eventjes Aladin, over de stad uitkijkend!
Mam met de Alhambra op de achtergrond, overdag



Toen we onze collegas in Huelva vertelden dat we naar Granada zouden gaan hoorden we direct 'oh das leuk, daar wonen alle hippies'. We wisten ons niet wat we moesten voorstellen met hippies... Wat betekend dat woord in 2016 nou precies? Tijdens onze derde dag in Granada, op een wandeltocht, vonden we de zogenaamde 'hippies'. Buiten de stad op het pad richting een klooster waren verscheidene hutten en grotten in de heuvels te vinden waar mensen waren gaan leven. We konden stukken plastic en golfplaat onderscheiden. Het is grappig om te realiseren dat om de hoek van zo'n grote, moderne stad een zo primitieve samenleving te vinden is van mensen die bewust voor deze levensstijl kiezen.

In de vage achtergrond is een hut te zien met een groep mensen die het ontbijt delen. De beruchte 'hippies',  neem ik aan.
We zijn door de wijk Sacromonte gelopen, die bekend staat als de oorsprong van zo geliefde de Flamenco muziek en dans. Hier in Zuid Spanje draait alles om Flamenco, bij werkelijk elke festiviteit wordt er een showtje weggegeven. In Granada zijn we naar een echte Flamenco show wezen kijken; jawel, in een grot en met een prachtige danseres in rood/witte polka dots. Hoewel ik de muziek in eerste instantie maar niks vond (behalve de Gipsy Kings dan, maar die zijn niet Spaans) kan ik het nu wat meer waarderen. Het gaat inderdaad om de hele atmosfeer, het samenspel tussen zang, gitaar, klappen en de dans. Ik vind het heel mooi dat de danseres als het ware ook een instrument is.


Huisjes in Sacromonte
Flamenco zanger
Een mooie show

Last van scheten? Vreet een zeester! (Volgens mij is het gewoon een bloemetje trouwens)

Lynn heeft een nieuw baantje gevonden
Op iedere hoek in het oude stadsdeel en in de wijk Albaycin waren kleine bazaars te vinden met allerlei objecten en producten uit Marokko en Tunesië. Lynn heeft zelfs nog een nieuw baantje gevonden en heeft besloten nooit meer terug te keren naar Huelva. Ook vonden we al gauw een straat vol met Arabische theehuizen! We hebben er heerlijk, oneindig thee kunnen drinken, falafel gegeten, couscous, tagines  en het voelde echt alsof we even terug waren in Marokko. Voor iedereen die graag eens wat van de Moorse cultuur wil opsnuiven raad ik Granada onwijs aan! Binnenkort komt er een blog over de Alpujarras, en gebied in de buurt van Granada in de Sierra Nevada.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten