zaterdag 9 april 2016

#134 Van kak tot curry - food adventures

Het is eigenlijk te verschrikkelijk en beschamend om überhaupt te publiceren..  Maar het hoort bij de dagelijkse praktijk: koken! Ik ben ver gekomen sinds mijn eerste prakkie tot wat ik hedendaags op tafel tover. De foto met de boontjes is uiteraard een van de vreselijkste creaties die ooit uit mijn keuken is gekomen, zo vreselijk dat ik het wel moést delen! Gelukkig zijn deze dagen voorbij en heb ik het nu toch echt onder de knie gekregen: ik kan (een beetje) koken!

Links: Boontjes, rijst, vlees en ketchup (en wijn in een poging de boel op te fleuren)
Rechts: Aubergine Curry!


De afgelopen jaren zijn er weinig mogelijkheden geweest om goed te leren koken. Mijn korte leventje hangt van verscheidene baantjes aan elkaar waar normaal  gesproken het eten op werk voor ons werd klaargemaakt. De camping in Valencia, Spanje bijvoorbeeld, of tijdens mijn werk in de Berghut in Oostenrijk of op de boerderij in Frankrijk. Ik kreeg altijd onwijs lekker te eten maar zelf heb ik nooit leren koken. In de Berghut was ik verantwoordelijk voor het ontbijt van de gasten, dus hier heb ik wel verschillende broden leren bakken en 10 soorten eitjes! 

Een van mijn eerste serieuze pogingen: Turkse couscous met gevulde paprika
Zelfgemaakte falafel! Die liggen altijd klaar in de vriezer voor luie kookdagen. 
Zelfgemaakt pita brood
Het grappige is dat deze plekken me wel hebben weten te inspireren op een bepaalde manier omdat al het eten voornamelijk uit eigen tuin kwam en biologische producten waren. Nadat ik terug kwam van mijn werk in Frankrijk heb ik me voor korte duur verdiept in studies in Wageningen gericht op duurzame landbouw en Fair Trade management. Na meerdere open dagen te hebben bijgewoond was het toen wel duidelijk dat als ik óóit nog eens zou gaan studeren, dat het iets met duurzame voedselproductie te maken zou hebben. En ook al studeer ik nog altijd niet, mijn mening hierin is niet veranderd.  
Stir fry a la Wen Lynn, met Shiitake en  Tofu knoopjes
Prei pasta met asperges en courgette
Dit toetje kregen we na iedere maaltijd in Marokko, zo simpel: Sinaasappel met kaneel. Nu hebben we in Zuid Spanje het hele jaar door sinaasappels!
In de hooglanden in Cusco, Peru bevatten maaltijden maar weinig groenten. Mensen zijn gewend om veel aardappelen, rijst en bonen te eten. Er zijn een aantal producten die ik alleen maar in Peru heb gezien en ik in europa niet kan vinden.. Sommige kruiden, pepers en vruchten. Ook heb ik in Peru altijd met een familie meegegeten en toen ik eenmaal mijn eigen stekkie en werk had was er absoluut geen tijd om een wonderbaarlijke maaltijd in elkaar te draaien. Het leven was al druk genoeg!

Zondags ontbijtje :)
Uiensoep en een salade van tomaat, mozzarella en basilicum
Nu, na bijna 4 jaar terug in Spanje te zijn, is er eindelijk tijd voor mij om te leren koken. En ik vind het echt heel erg leuk. Ik besteed veel (te veel) tijd online om recepten op te zoeken en bestudeer kook videos op youtube. Ik probeer zo veel mogelijk zelf te maken: slasauzen, brood, curry pasta, etcetera. Ik wil weten hoe ik zélf de smaak kan creëren met verse producten in plaats van uit kant en klare potjes en dergelijke. Dit alles zelf maken vanaf het eerste product, weer terug zijn gevallen op vegetarische gerechten en zo min mogelijk dierlijke producten te gebruiken tijdens het koken scheelt echt onwijs in de portemonnee hebben we gemerkt!
20 minuten pompoen soep!
Turkse couscous salade van eerder! Maar m'n verbeterde versie
 Mocht je nu een recept willen van iets wat je zojuist hebt gezien, vraag me gerust! Ik heb alle maaltijden netjes opgeschreven in een recepten boekje :) Ik vind koken echt heel leuk en belangrijk. Daarom zal ik misschien nog eens wat foto's plaatsen van de maaltijden die Wen Lynn en ik zoal eten. Dit aten wij vandaag voor lunch:

WHOOAAA!!: Gember-Aubergine Curry met zelgemaakte chapati en munt yoghurt!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten