zaterdag 26 maart 2016

#131 Semana Santa in Cusco & Andalucía

Honderden puntmutsen in zwart, wit, rood, geel, blauw en paars. Een feest wat aan twee kanten van de wereld gevierd wordt, op sommige manieren gelijk maar ook heel verschillend. De maand maart is weer aangebroken en in vrijwel alle Spaans talige landen ter wereld word 'Semana Santa' gevierd, de heilige week. Wat voor de rest van de wereld bekend staat als Pasen en wanneer de supermarkten omzet maken met de verkoop van chocolade hazen. Ik heb de heilige week 3 keer mogen beleven in Peru, maar nu ook in Spanje waar in principe de traditie en festiviteiten rond de heilige week vandaan komen. Het leek me leuk om de overeenkomsten en verschillen tussen Spanje en Peru eens naast elkaar in beeld te brengen. Lees verder. 

KKK? Nee nee nee! Het is heilige week!
In Andalucia word heilige week volop gevierd! Voornamelijk in de steden Malaga, Córdoba en uiteraard: Sevilla. Sevilla heeft waarschijnlijk de meest uitbundige heilige week van alle steden in Spanje. Daar kwamen we al gauw achter toen we ons hotel wilden boeken wat normaal gesproken 30 euro kost voor een nacht; 290 euro was de prijs! Ongelofelijk. Gelukkig wist mama (die hier tijdens de heilige week) een prachtig hotelletje te vinden voor 80 euro en we prijsden ons zeer gelukkig...

Paarden in Sevilla

Centraal in de heilige week staat het leven van Jesus, van het moment dat hij geboren word tot zijn kruisiging. Een week lang zijn er dagelijks processies in de straten en worden houten beelden versierd met zilveren en gouden ornamenten rondgesjouwd die het hele levensverhaal van Jesus vertonen. De beelden worden gedragen door de stad, begeleid door ontelbare fanfares. Het is een mooi gezicht en de beelden zijn uitbundig versierd, alleen de mensenmassa die er op af komt is waarschijnlijk nog het meest bijzonder. Duizenden mensen!

Heilige week in Granada




En dan komen die rare kabouters... ze begeleiden de gehele optocht en ja, alle buitenlanders denken hetzelfde.. is het een disco versie van de Ku Klux Klan? En ik heb mijzelf, en vele Spanjaarden, diezelfde vraag gesteld: hoe kan het dat er zo'n gelijkenis is tussen de outfits van de zondenaars en de outfit van de Ku Klux Klan? Helaas kon niemand deze vraag beantwoorden en kreeg ik voornamelijk te horen dat 'het een traditie is', dus besloot ik het Wereld Wijde Web te raadplegen. De herkomst van de Ku Klux Klan outfit is onbekend ook al word er op wikipedia wel direct de gelijkenis getrokken tussen deze outfit en die van de zondenaars in de heilige week. Maar dit schijnt toch echt alleen maar in het uiterlijk te zijn en er verder geen symbolische reden achter zit. 


Een deel van de processie in Sevilla


Het schijnt dat de punthoed in eerste instantie gebruikt werd door clowns en jongleerders en later werd deze hoed gebruikt voor criminelen die gezondigd hadden. Ik kan me nog herinneren dat mijn Amerikaanse collega's Jack en Chelsey heel hard lachten toen zij een baby foto van mij zagen met een punthoed en riepen 'Dat is een Dunce Cap! Voor kinderen die iets stouts gedaan hebben!' Ik was er toch echt van overtuigd dat het gewoon mijn verjaardagshoed was... Het is grappig dat deze punthoed in verschillende culturen opduikt en uiteindelijk toch iets te maken heeft met zondigen, of fouten begaan. Of mijn verjaardag.

Een echte slechterik op mijn eerste verjaardag!
De Spanjaarden, 500 jaar geleden, zijn er toch maar goed in geslaagd om deze traditie ook over zee te schepen en zich te vestigen in, onder andere, het hooggebergte in Peru. In sommige opzichten lijkt het wel een beetje op wat er in Spanje gaande is; de mensen massa, het Maria beeld, de lantaarns met de lichtjes. Maar er zijn ook veel verschillen; er is bijvoorbeeld maar één Mariabeeld en één kist met een afbeelding van Jezus. Men draagt geen punthoeden en mantels, en in plaats van miljoenen fanfares wordt de optocht begeleid door de brandweer en de sirenes van de brandweer wagen! Dat is nog eens een kabaal. Ook is er slechts één optocht... In Peru is de traditie om in de heilige week een maaltijd van 12 gangen te eten: een gang per apostel. Dus iedereen slaat onwijs aan het koken en de families komen bij elkaar.

Semana Santa in Cusco




Het is interessant om te zien hoe tradities verspreid raken over tien duizenden kilometers en het is leuk om een stukje geschiedenis in levende lijve mee te kunnen maken. Is het goed of slecht? Ik heb er geen mening over, het is wat het is. Maar ik leer er zeker wat van. Er zijn zo veel cultuur verschillen te vinden op aarde, in ieder continent, land, provincie, regio en soms zelfs van dorp tot dorp of van deur tot deur. Uiteindelijk zijn we allemaal mens, verbonden met elkaar en delen we deze mooie planeet en het leven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten