zondag 19 juli 2015

#91 Mijn derde kerst in Peru

Wauw de tijd vliegt.. alweer mijn derde kerstmis die ik in Peru vierde. Terugblikkend op alle kerstmissen die ik heb gehad hier is dit mogelijk wel de bijzonderste.

kerst MUTS


Het eerste jaar kan ik mij nog herinneren dat kerstmis de énige dag is geweest dat ik ooit heimwee heb gehad sinds ik weg ben van huis. Het was onwerkelijk, ik zat in de tuin in de zon, iedereen was nog op werk en op Skype had ik mijn ouders met Marcel aan de appeltaart, rond de kerstboom en volgens mij was het zelfs het uitzonderlijke geval dat er sneeuw lag. Dat was een slik momentje. Uiteindelijk was het een hele mooie kerst, en mijn eerste kerst in Peru, wat ik deelde met Lily, Eddy en hun familie.

Mijn tweede kerstmis in Peru was al een stuk leuker aangezien ik er op was voorbereid dat de zon zou schijnen en het niet als kerstmis zou voelen. Toch werd het een fantastische kerst, Eddy's familie kwam logeren voor 2 dagen en er was tegelijkertijd een huwelijk van een nichtje gaande. Zijn familie kwam vanuit heel Peru en zelfs een zus uit Amerika om kerstmis te vieren. We zaten met zijn allen rond een grote tafel, lieten een kaars rond gaan, spraken onze wensen voor elkaar uit, aten (kalkoen met zoete aardappel, zoals altijd!) en we dansten tot laat.

Kerstfeestje op werk!
The girls!
Chelseycita :)
Mijn derde kerst hier is veruit de mooiste geweest en het meest speciaal. Dit keer heeft kerst compleet in het teken van andere mensen gestaan voor mij, en dat was fijn. Ik heb onwijs hard gewerkt met kerst, maandag tot en met woensdag van 7 uur s'ochtends tot 9 uur s'avonds zonder ook maar een pauze te hebben. We organiseerden een kerst voor 105 weeskinderen. Op maandag hebben we alle kerst inkopen gedaan, cadeautjes voor 105 kiddo's! Ik had 18 Gringo's mee naar het winkelcentrum om alle cadeautjes te kopen en mee terug te tillen. We hadden t-shirts nodig voor 40 meisjes en 40 jongens, schoenen voor 25 meisjes, oorbellen en haar elastiekjes voor 65 meisjes, sokken voor 105 kinderen en nog 40 winterjassen voor de jongens, en natuurlijk allemaal in verschillende maten. Uiteindelijk gingen we terug naar kantoor met winkelwagens vol kleding.


Cadeau's inpakken met vrijwilligers
De volgende dag moesten alle 315 cadeautjes ingepakt worden, gelabeld en met alle namen er op. Ook wilde ik een persoonlijk kaartje voor elk kindje dus heb ik alle vrijwilligers aan het werk gezet om kerstkaartjes te knutselen. De namiddag hebben we decoraties gemaakt om het weeshuis mee te versieren, sneeuwvlokken, slingers gemaakt van popcorn en nog een hele boel. Uiteindelijk zijn we in de bus gestapt en zijn we het weeshuis gaan versieren. Alle 315 kerstcadeautjes gingen ook mee en onder de boom!





Vet trots op mijn zelfgemaakte kaartje! Haha!
Op woensdag hebben we kerstfeest gevierd in het weeshuis, we hebben de hele middag spelletjes met ze gespeeld (Oudhollandse spelletjes! haha! Want wij mochten bepalen). We hadden spijker poepen, aardappelrace, zaklopen, we speelden volleybal en softbal en we hadden een hoek waar we alle kindertjes hun gezichten gingen schminken voor kerst. Uiteindelijk om 5 uur kwamen ze allemaal om de boom en mochten ze een voor een hun cadeautjes ophalen en openmaken. Daarna hadden we een kerstmaaltijd voor ze (kip met patatjes en coca cola) en heeft iedereen samen gegeten. Alle kindertjes kwamen vragen en zoeken naar de persoon die hun kerstkaartje had geschreven.

Wat het mooie is aan deze dag, is dat wij met 3 verschillende weeshuizen werken, 2 meisjesweeshuizen en 1 jongensweeshuis. De kindertjes in de verschillende weeshuizen zijn vaak broertjes en zusjes van elkaar en zien elkaar nooit. Met kerstmis hebben we dit ene grote feest gegeven voor ze zodat ze samen met hun broertje of zusje kunnen zijn. Het mooie is dat deze kindjes niet zo veel geven om hun cadeautjes, ze zijn onwijs blij er mee want ze hebben het hard nodig (note: ze kregen geen pop of teddy beer of x-box spel, ze kregen alleen maar kleren of schoenen). Maar de kindjes zijn zo blij dat ze de hele dag lekker mogen rondrennen en spelen, en voor eens in hun leven hun gezicht mogen schminken en patat met kip eten in plaats van rijst en aardappels. En ze mogen dansen op luide muziek, ze kunnen hun broertje of zusje zien en samen eten en spelen. Voor de meeste van deze kindjes is kerstmis verschrikkelijk, want ze zijn zeker niet dom en weten dat iedereen het thuis viert met familie en een kerstboom. Maar woensdag was een goede dag want het was een feestje!


Allemaal samen om cadeautjes uit te delen aan de kiddo's
S'avonds begon mijn eigen kerst, en ik was compleet onvoorbereid. Ik had geen tijd gehad om cadeautjes te kopen en dat was maar goed ook want ik vond het compleet overbodig. Ik begon ook al ziek te worden (eigenlijk op woensdag ochtend al, omdat ik onregelmatig had gegeten en slecht gerust had). Ik ging naar huis, heb een appeltaart gebakken en een fles wijn meegesnatched en ben naar Eddy en Lily gegaan samen met Lynn. Daar hebben we kerstdiner gehad, klaargemaakt door Eddy. Kalkoen, met zoete aardappel puree (wat een surprise, maar altijd lekker)! En veel taart, cake, champagne, wijn en bier.  In Peru vieren we kerst anders dan in Nederland, kerstmis is alleen kerstavond en de eerste kerstdag. Dineren doe je pas om 10 uur s'avonds en om 12 uur drink je champagne en wens je iedereen een vrolijk kerstfeest (en er is een immens vuurwerk buiten, waarschijnlijk meer dan met oud en nieuw). De rede is omdat in Peru nog werkelijk de geboorte van Jezus wordt gevierd, wat om middernacht was. We staken allemaal kaarsjes aan in verschillende kleurtjes, rood voor liefde, groen voor vriendschap en vertrouwen, geel voor gezondheid en wit voor vrede. Iedereen had tijd om een woordje te doen en te zeggen wat voor hem/haar belangrijk was. Daarna hebben we nog tot 3 uur s'nachts doorgegeten.


De taarten bij Eddy thuis

De volgende dag was ik vrij en heb ik met mijn huisgenootjes een filmmarathon gehouden met de projector op de muur. In de namiddag kwamen onze vrienden over en hebben we samen het toetje klaargemaakt, Sneeuwmannetjes van kokos met koffiesmaak, limoensmaak of ananassmaak. Daarna hebben Tanja (mijn huisgenootje) en ik een kerstdiner voor iedereen klaargemaakt, Meloen met serranoham, boontjes in spek, aardappelpuree en vis. Ons eerste kerstdiner in ons nieuwe appartement! Het was ik, Tanja, Jack en zijn 2 vrienden (Katia en Mark) die voor ons nog onbekend waren.  Katia en Mark zijn al anderhalf jaar op reis, OP DE FIETS. Ze hebben heel Zuid Amerika over gefietst. Het was heel bijzonder om ze bij ons in huis te hebben voor kerst en we hebben onwijs lang gepraat over al hun avonturen op de fiets. 

Jack en Tan klaar voor de video! (O MIJN GOD WE HADDEN BRIE GEKOCHT! Rib uit ons lijf maar zó lekker)
Ons kleine woonkamertje :)
Sneeuwmannen van Jack!
Heel veel sneeuwmannen...
Vis met aardappelpuree en boontjes in spek
De buren doen ook mee
Op vrijdag was kerst over (hier in ieder geval. Geen tweede kerstdag in Peru), maar we gingen toch nog even door. Ik nam een groep vrijwilligers mee naar een afgelegen samenleving, 1.5 uur in de bus over een modderweg langs een afgrond. De mensen die daar wonen zo hoog in de bergen komen nooit hun dorpje uit. We hebben een kleine Medische Campagne gehouden en hebben algemene lichamelijke checks gedaan voor het hele dorp. We hebben alle kindertjes ontwormt en anti-parasiet toegediend en we hebben alle hele oude mensjes die oogproblemen hadden een bril aangemeten. Ook hadden we heel veel kleding en schoolartikelen mee en dit hebben we weggegeven aan de mensen. Het is lastig met met deze mensen te communiceren omdat ze geen Spaans spreken, op enkele na. Die paar die wel Spaans spreken heb ik eens gevraagd hoe zij kerst vierden. De mensen daar maken een soepje op kerstavond met wat extra lekker vlees er in, and that's it. Zo wordt kerst gevierd, i.p.v. een gewone soep wat extra vlees in je soep. We hebben ze allemaal een plakje cake gegeven (lees: 120 mensen en dat was het complete dorp) en toen begon het keihard te stormen boven op de berg dus moesten we schuilen met het hele dorp in de gemeenschapsruimte. Ze waren super lief, want terwijl wij zaten te verkleumen was er een groep vrouwen die begonnen te koken en uiteindelijk kregen we allemaal een bordje rijst met aardappel!! Uiteindelijk stopte de regen en moesten we weer heel voorzichtig de berg naar beneden.

Orden proberen te houden onder de mensen met mijn gebrekkige kennis van het Quechua 

Luizen check
Temperatuur meten
Onze lunch wordt voorbereid! Vet lief
En dat was mijn kerst! Best wel interessant, al zeg ik het zelf. Ook al vond ik ons kerstdiner bij Lily en Eddy en het kerstdiner bij mij thuis heel erg leuk en gezellig, het is niet wat ik het meest memorabel vind aan mijn kerst. Het leukste was de spelletjes middag op het weeshuis en de lol die iedereen daar had en het schuilen in de schuur/gemeenschapsruimte boven op de berg met het hele dorp. De patat met kip of aardappel en rijst die we daar kregen smaakten wel 20 keer zo lekker dan de kerst maaltjes die we zelf hadden voorbereid, gewoon omdat ik voldaan was. Ik vind het fijn dat ik mijn kerst zo kan besteden in Peru en dat ik dit al 3 keer heb mogen meemaken. Ik ben dankbaar voor het werk dat ik heb, waardoor ik nu ziek ben en moe maar wat me de kans geeft om het échte Peru te zien, te leren kennen en er in te leven en te delen mét de mensen. Dit zijn herinneringen die ik moeilijk onder woorden kan brengen en die ik met weinig mensen deel en weinigen begrijpen.


Secret Santa op werk
Stelletje mutsen







 Ik ben dankbaar dat ik al 3 jaren achtereen kaarsjes bij Eddy en Lily heb mogen aansteken en mijn wensen heb mogen uitspreken, want elk volgend jaar is altijd weer beter geweest dan het jaar er voor. Dat gevoel van dankbaar zijn, en de symbolische betekenis van elke kaarsje: liefde, vriendschap, vertrouwen, gezondheid en vrede, er bewust aan herinnerd worden en het voelen, dat is voor mij nu kerst en zo wil ik me ieder jaar met kerst voelen, waar dat ook mag zijn.


Op 1 Januari vertoonde ook APU Ausangate zich weer na een tijdje! Wat een mooi cadeautje vanuit het slaapkamer raam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten