zaterdag 12 september 2015

#107 Paucartambo

Eindelijk... ! Al 3 jaar lang wilde ik hier bij zijn en dit jaar kon het! De festiviteiten voor de maagd Del Carmen in Paucartambo, het geboortedorp van Lily. Het is een onwijs klein dorpje, maar het hele land loopt uit om dit festival bij te wonen. Het is onwijs bijzonder, de dansers representeren verschillende etnische groepen en sociale klassen en diegene die dansen moéten in Paucartambo geboren zijn of een vader / moeder hebben die in Paucartambo geboren is. De dansen en outfits zijn zo prachtig.. klik op 'meer lezen'.
de Qhapaq Chuncho, beschermers van de maagd


Buiten de tempel in Paucartambo. Lily's huis bevind zich achter de tempel.
Hmmm aardappeltjes met anticucho (kip, worst of koeienhart spiesjes) en aji!
Ik was zo blij toen mijn baas en goede vriend Jack mij vertelde dat ik dit jaar een dagje vrij mocht om heen te gaan! Dankjewel Jack! Het festival vind altijd plaats in hoogseizoen, en vorig jaar was het niet toegestaan om een dagje heen te kunnen. In feite is het festival 4 of 5 dagen lang, maar ik ben zo blij dat ik een dag en nachtje heen mocht.. Ik heb Rodrigo (Lily en Eddy's zoon die in Lima woont maar speciaal voor de festiviteiten naar Paucartambo afreist) zien dansen, Lily's broers Pepe en Julio, Mauricio's neefjes Jose, Cristian en Andy, het was echt top! Een droom die uit kwam.

Rodrigo in zijn outfit!
de Qhapaq Negro maken zich klaar om te dansen

Oom Julio, slechts herkenbaar aan zijn hoed
Allen die dansen dragen maskers vanuit het idee dat je nooit als individueel danst maar je deel bent van een groter geheel en onderdanig aan de maagd. Elke dans vervult een rol en samen vormen ze een gigantisch toneelstuk wat zich in het hele dorp afspeelt gedurende 5 dagen! De Qhapaq Chunchos zijn de beschermers van de maagd, de Qhapaq Negros representeren de slaven die in de goudmijnen werken en zijn samen met de Chunchos de favoriete dans van de maagd. Vervolgens heb je de Panaderos (de broodbakkers), meisjes uit de jungle, de Ukukus (een type beer wat vandaag de dag niet meer te vinden is in het gebied), de Chilenen, de Spanjaarden met hun stieren en zo zijn er 20 dansen in totaal!
Jack en ik met de maskers van Rodrigo en Julio




De jungle meisjes

De broodbakkers, een van mijn favoriete groepen vanwege hun vrolijke muziek en de meest geweldige maskers

Panadero, broodbakker

De hoed van de Qhapaq Negros
Virgen del Carmen, beschermd door de Qhapaq Chunchos
Lily's moeder kijkt vanuit het huis en gooit rozenblaadjes

Dan heb je ook nog de Saqra's, een andere groep die favoriet is bij mij! Ze representeren de duivel en klimmen op de balkonnetjes en daken van het dorpje. Wanneer de maagd del Carmen voorbij komt is het alsof de Saqra's verbranden. Wanneer ze eenmaal voorbij is klimmen de duivels bij de lantaarnpalen naar beneden en volgen de stoet. Op de derde dag van het festival is er een groot toneelstuk waarin 2 dansgroepen een 'dansgevecht' houden en elkaar uiteindelijk de dood in dansen. Vervolgens komen de Saqra's met hun karren aan, met wielen die in brand staan, om de lichamen af te voeren naar de hel.

Janis, dikke smile!



Saqra
Oom Pepe

Oom Julio in de cargo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten