woensdag 27 maart 2013

#44 Foto's laatste dagen in Caicay




Vanwege de heilige week voor Pasen zijn er overal in Peru processies. Zo dus ook in Caicay. Met de kinderen van het project zijn we wezen kijken.





Medy kindervriend

Fernando, die is naar eigen zeggen al 'VIJF jaar oud!!' 





Hebben wij hier een haartrend gespot? 

Hebben wij hier een haartrend gespot? 



Creatie van gras, bloemblaadjes en zand

Anna
Een klein deel van het donatiegeld heb ik mijn laatste weekend geïnvesteerd in dit project. Hoewel ik eerst wilde doneren voor de vloer heb ik hier nog eens over nagedacht en met de projecteigenaar over gehad en heb ik besloten dit niet te doen. Ik heb kleinigheidjes voor het project gekocht zoals: tandpasta's, tandenborstels en zeep zodat de kinderen weer een hele tijd vooruit kunnen en iedere dag hun handjes kunnen wassen en tandjes kunnen poetsen; 40 mappen, voor ieder eentje, waarin zij hun tekeningen of Engelse opdrachten in kunnen bewaren en het niet her en der rondslingert; en het spel Twister, wat ze met zijn allen kunnen spelen.
             Vanwege Pasen hadden we het plan om paas bakjes met de kinderen te gaan knutselen. Dit liep een beetje in de soep door een tekort aan linialen (slechts 2) maar uiteindelijk hebben we de randen van puzzels en boeken als liniaal gebruikt. De kinderen hebben allemaal hard gewerkt en hun bakje neergezet en wij hebben de bakjes gevuld met cadeautjes, die ze vrijdag van de 'paashaas' krijgen. 


stickers, stuiterbal, bellenblaas, puntenslijper + zakje m&ms

bakjes knutselen


2 baby cuy's zijn er geboren in het schuurtje. Heel schattig, even achterwege gelaten dat ze voor de slacht zijn. Eigenlijk hebben cavia's best gekke oren.





Gloria onze kokkin en Nacho in de tuin
Ook vonden we dat het eens tijd werd om wat klassenregels op te stellen. Een hoop kinderen nemen speelgoed in hun zakken mee naar huis, gooien voedsel op de grond, vertrekken halverwege de les dus moesten er wat algemene regels komen. Samen met Thies, die de leraarsopleiding heeft gevolgd hebben we dat gedaan en in het weekend hebben we een groot stuk karton gezocht om het op te schrijven. Op dinsdag bij aanvang van het project hebben we alle regels met alle kinderen doorgenomen. Er was meteen zichtbaar verschil want ipv stiekem het lokaal uit te sneaken om te gaan plassen werd me nu netjes gevraagd of er even 'geürineerd' mocht worden. 




de Klassenregels
2.5 week Caicay vloog voorbij, aan de ene kant is het verdrietig om weg te gaan want de kinderen zijn lief, er is onwijs veel te doen en als vrijwilliger heb je alle mogelijkheden in het dorp. Ook is het mooi om weg te zijn uit de drukke stad en in een inheems dorp te wonen, waar het meerendeel van de inwoners nog Quechua spreekt en in kledendracht rondloopt. De natuur is er zo mooi en rustig, je hebt er de tijd aan jezelf. Aan de andere kant heb ik ook zin om terug te keren naar Cusco, vanwege de problemen met de projecteigenaar, de stoeltjes en tafeltjes af te leveren bij het project Aldea Yanapay en om nog mijn laatste tijd door te brengen met mijn vrienden en familie daar. Ook zal ik 13 april (op mijn broertjes verjaardag!) nog één keer dansen met Caporales tijdens het bautismo, waarbij alle nieuwe leden, waaronder ik, worden gedoopt en er een groot feest zal zijn. Ik ben onderhand bezig met het boeken van mijn terugticket naar Nederland, ik hoop er op om 20 april te kunnen vliegen en de 21e in Amsterdam aan te komen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten