dinsdag 18 augustus 2015

#99 Sicuani

Ik ben met Ninoska mee geweest naar Sicuani, haar geboorte stadje. Ik ben al meerdere malen langs Sicuani gereden maar nooit ben ik er gebleven. Dit keer wilde ik echt heen omdat Ninoska, mijn vriendin en collega, er vandaan komt en ik het wilde leren kennen.

de enige echte Nike-mobiel
Sicuani
Sicuani ligt nog iets hoger dan Cusco en het is er daarom altijd stervens koud! (3550 meter). Ongeveer drie uur bij Cusco vandaan in de richting van Puno. Vlak bij Sicuani vind je 'La Raya', de grens tussen de twee provincies. Dit is waar de Cordillera Blanca loopt, de besneeuwde bergenketen die door het hele Andes gebergte loopt. Op de grens is een plek waar heet water bronnen te vinden zijn (en de kleinste vulkaan ter wereld! haha!). Ninoska nam me mee om te gaan kijken, bleek het dat ik hier 3 jaar geleden ook al was geweest! Ik herkende het pas toen ik er stond. De aller eerste keer dat ik naar Puno ben gegaan zijn we er met de auto gestopt om te zwemmen. 

Onderweg naar la Raya

treinrails van Cusco naar Puno

De immense vulkaan! (inderdaad, dat waar Ninoska op staat)

De volgende dag zijn we naar Combapata en Tinta geweest. Combapata vanwege de grote markt, hieronder een aantal foto's te bewonderen. Ik heb de foto's van de llama en stieren fetussen er uit gelaten. Leipe gewaardwording toen ik schapen op het dak van de busjes zag vastgebonden! De veemarkt vind eens in de zo veel tijd plaats. Dit gebied in Peru staat bekend om zijn veehandel omdat er qua landbouw gewoon niks te produceren valt door de hoogte en de kou. De schaapies kunnen er wel nog grazen.

Iedereen onderweg naar de markt in Combapata
Veehandel
Een auto met wol op het dak, of is het.... een schaap?!

Chicha vrouwtje, een lokaal drankje wat toeristen niet moeten drinken omdat het zo'n hoge concentratie bacteriƫn heeft. Het is gefermenteerd mais.
Ninoska vond t ook niet echt top

Toen gingen we naar het carnaval in Tinta! Toevallig, dat er carnaval aan de gang was. Tinta is het geboortedorp van de held Tupac Amaru (iemand die iets weet over de kolonisatie door de Spanjaarden van Zuid Amerika en de opstand daar tegen? Dit begon allemaal met Tupac Amaru!) We zijn naar het museum geweest en dat was echt bijzonder.. Zijn verhaal werd verteld in 78 schilderijen van verschrikkelijk tot erger (lees: martelingen en afslachting van de inheemse bevolking in detail afgebeeld). Ninoska en ik hebben de hele weg terug op de bus hier over gesproken. Gelukkig was het niet een compleet treurige boel dankzij het carnaval!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten