maandag 8 september 2014

#73 Chillen op de landingsbaan

Mevrouwtjes in Chinchero


Chinchero
Vandaag ben ik een dagje naar Chinchero geweest, een dorpje ongeveer 40 minuten bij Cusco vandaan. Bekend om z'n kerkje, is dat toch het enige wat ik niét heb gezien. Om de kerk in te mogen moet je een ticket hebben voor alle ruines en archeologische plekken in de omgeving hebben wat schreeuwend duur is terwijl ik alleen het kerkje wilde zien ... Wel heb ik lekker dom rondgehobbelt. 


de markt 


Teleurgesteld dat ik was omdat ik het kerkje niet in mocht besloot ik het dorp gewoon maar uit te lopen en de velden in. Chinchero ligt in de heilige vallei en het is daar onbeschrijfelijk mooi en ik woon er slechts 40 minuutjes vandaan! In de velden kwam ik niemand tegen en was het super stil en mooi en rustig.




Stier bewonderd de besneeuwde berg (?)
Selfies! Want ik was in m'n uppie

Op een gegeven moment ben ik ergens op de grond gaan zitten om om me heen te kijken. Ik zat er ongeveer 30 minuten tot deze auto op me af kwam om mijn mooie sprookje in de velden te vernielen. Het was de 'vliegveld beveiliging', Een maand geleden zijn ze begonnen met de aanleg van een nieuw vliegveld in de heilige vallei, hoe serieus dit was daar was ik nog niet helemaal zeker van maar het is dus best serieus. De beveiliging vroeg mij vriendelijk of ik kon ophoepelen want ik zat op vliegveldterrein... op de landingsbaan om wel precies te zijn.

Peru is begonnen aan de bouw van een internationaal vliegveld zodat mensen niet meer over Lima (en zelfs Cusco) hoeven. Wat houd dit in? Een gigantisch vliegveld in het midden van de heilige vallei, de HEILIGE VALLEI!! Met andere woorden, al die mooie schoonheid waar ik door heen ben gelopen is over 5 jaar weg. Er zal een giga vliegveld gebouwd worden, boeren moeten ophoepelen en de hele boel zal omtoveren tot een gigantische stad. Gegarandeerd gaat dit gebeuren, daar durf ik voor te tekenen en iedereen hier is zich er bewust van. De velden zijn allemaal al aan de regering verkocht en mensen bouwen stenen huizen zo dicht mogelijk bij het vliegveld. Heel beteuterd liep ik terug naar Chinchero. Ik wist er wel van maar het hakte er nu nog wat dieper in omdat ik er middenin zat te genieten. Daarom wilde ik er ook wat over schrijven.

De grote vraag en discussie hier in Peru is op het moment of dit vliegveld veel goeds zal doen of niet. Een groot deel roept keihard 'ja' omdat het werk zal opleveren, maar dit is voornamelijk het deel van de samenleving dat niet geschoold is en grotendeels verstand hebben van werken op de akkers. Een vliegveld is een ver van hun bed show, de meerderheid is überhaupt nooit in een grote stad, laat staan Cusco zelf geweest. Een ander deel zegt dat het gedeeltelijk goed zal zijn maar uiteindelijk meer kwaad doet dan goed. Cultuur gaat verloren, de kleine samenlevingen in de heilige vallei verdwijnen, akkers verdwijnen (Peru is een land dat drijft op akkerbouw), vele mensen verliezen hun baan en zullen er nooit een voor terug kunnen vinden, de uitstoot van vliegtuigen en de uitbreiding van Cusco de vallei in zal mogelijk zorgen voor het smelten van de sneeuw in de bergen en wat al wel niet meer..



Toevallig op de weg terug was de politieke 'Partij de Aardappel' een preek aan het houden. Peru moet stemmen in de maand oktober dus alle partijen zijn onwijs hard aan de slag om hartjes te winnen. De Aardappel Partij was dusver mijn favoriete partij, alleen al om het feit dat ze een logo van een aardappel hebben en soms rondrijden in aardappel autootjes. Ook steunen ze de lokale boeren, tenminste dat is wat ze beweren. Ik besloot om eens te luisteren naar wat die man nou te zeggen had: het kwam er eigenlijk op neer dat de inwoners van Chinchero voorrang moeten geven aan het vliegveld. Wat? Hij vertelde ze dat het vliegveld veel werkgelegenheid op zal gaan leveren (mogelijk waar). Ook beweerde hij dat de inwoners van Chinchero de macht zouden hebben over het vliegveld, dus niet de schoonmakers en klusjes baantjes maar werkelijk de leidinggevenden en dat hij een instituut in Chinchero zou oprichten zodat alle huidige boeren daar heen konden om bijgeschoold te worden om het vliegveld te managen. Een gigantisch Internationaal vliegveld!! De mensen waren onwijs enthousiast.

 Cusco,10 jaar geleden was een dorp, nu is het een stad zo groot als Amsterdam. Regelmatig zijn er exposities in Cusco met foto's van de jaren 80 en 90, Cusco als een dorpje. Ik ga er meestal heen, bekijk alle fotos en denk bij mezelf  'Waarom heb ik dit nooit kunnen zien?' Dat maakt me werkelijk verdrietig. Families verhuizen massaal vanuit het platteland naar de stad omdat ze denken dat het hen en hun kinderen veel goeds zal brengen. Ze verkopen hun land en huis en trekken naar Cusco toe. Het vervelende is, ze hebben niet genoeg geld om hun kinderen naar school te sturen en zijn zelf ook absoluut niet opgeleid voor een leven in de stad. Deze mensen lopen rond met een schat aan kennis over sterrenstelsels, landbouw, water, zon en al dat, maar in een stad zijn ze hulpeloos. Net als hun kinderen, Voor de kinderen is het misschien nog lastiger, om op te groeien in een stad waar er geen mogelijkheden voor je zijn. Deze families komen te zweven in een soort van middenlaag en wonen een erg arm leven in de buitenwijken. Niet kunnen integreren in de stad en niet terug kunnen naar het dorp. Ik ben elke dag al getuige van het feit dat Quechua verdwijnt en de traditionele kledendracht flink afneemt. Jeugd spreekt de taal niet en loopt zeker niet rond in alle kleurrijke, handgemaakte stofjes. Ik vraag me onwijs af hoe dit nieuwe vliegveld de boel zal veranderen.. Ik begrijp, dit is iets wat over de hele wereld gebeurd, maar Cusco is een plek wat nog zo veel historie heeft en plots gigantische sprongen maakt. Mensen hebben geen vaste telefoon in huis, ze gingen van niks naar een mobiel telefoontje, bijvoorbeeld. Er vind een soort van high speed ontwikkeling plaats wat alles wat authentiek is kilt en gigantisch veel discriminatie veroorzaakt onder de bevolking.

Cusco vroeger 
Cusco nu, en het loopt nog een heel stuk verder door van het scherm af.
En ergens leg ik de schuld voor een deel bij mijzelf. De rede voor dit vliegveld? De rede voor de immense groei van de stad? Toerisme. Ik ben hier ook gekomen met een vliegtuig, ik heb een hekel aan globalisatie en leef op van de authentieke culturen die hier nog steeds nog te vinden zijn, maar ik wil zelf wel de hele wereld over, wat compleet tegenstrijdig is. Het is toerisme wat de boel de nek om draait, het heeft veel opties geboden en veel mensen rijk gemaakt maar het heeft ook erg veel afgepakt en de vraag is of dit nog wel in balans is. Terwijl ik terug liep naar Chinchero met mijn hoofd voel gedachten wist ik niet goed wat ik moest voelen, of wat ik er überhaupt zelf aan kan doen? Ik weet dat het iets onvermijdelijks is, het vliegveld is een feit, ik heb nog eens goed naar het landschap gekeken, dankbaar voor het feit dat ik het nog gezien heb, want over 3 jaar is het definitief weg.. Alleen de foto's is alles wat zal resteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten