woensdag 8 januari 2014

#60 Paucartambo

We zijn een weekendje weg geweest naar Paucartambo, ik, Mauricio, Lily, Rodrigo en Angela. Eindelijk naar Paucartambo, dat wilde ik al best wel lang. Het is het geboortedorp van mijn Peruaanse moeder en ieder jaar is er een heel groot, bijzonder festival in Paucartambo in juli. Ik ben gek op de dorpen in Peru, nu ik in Paucartambo ben geweest zou ik zo graag in Juli het festival willen meemaken.

proppie proppie in busje

heerlijk weggetje, door de zware regenval waren er op sommige plekken zelfs aardverschuivingen ontstaan
De avond er voor en zelfs s’ochtends nog regende het keihard, we hadden verwacht dat de weg er naar toe onbegaanbaar zou zijn maar dat was ie niet, het was wel onwijs hobbelig in de bus maar een super mooie route. Toen we eenmaal in de bus zaten klaarde het op en de twee dagen die volgden waren volop zon.
Paucartambo
Straten van Paucartambo

"se vende huevo natural", vertaald: Hier worden natuurlijke eieren verkocht. Natuurlijk ei?!? 

als je problemen hebt met kiezen..
Señor


Rodrigo
Sap drinken op de markt

Brood uit Paucartambo, dit brood is zo veel lekkerder dan het brood in Cusco! Het blijft dagen lang goed

omnomnom
Klooien in de rivier Qenqomayu
In de middag zijn we naar de rivier gegaan, de rivier Qenqomayu. Er gaat een legende dat wie het water van de Qenqomayu drinkt zal trouwen met iemand uit Paucartambo. Ik heb het niet gedronken maar ik stak zo mijn kop in de rivier en mogelijk is er het een en ander in mijn mond terecht gekomen. Nu wordt ik geplaagd door Lily. Het was super leuk bij de rivier, het was heel heet en ik stampte met mijn blote voeten in het ijskoude water, gooide steentjes met Maury en we balanceerden op rotsen. Achteraf werd me verteld dat de riolering van enkele huizen in deze rivier uitkomt.

Qenqomayu
in de verte zijn wij

Ik sta ook nog op de foto, geknield bij een straatkatje


De gezamenlijke tuin bij het huis
Eddy en Lily hebben een huis in Paucartambo. Het hele complex is opgedeeld in verschillende vertrekken wat verdeeld is onder oma´s kinderen, en Lily heeft een deel gekregen. Ik weet niet precies meer wat ik me er van had voorgesteld maar het was super. Het huis is echt super gaaf, muf, onaf, als je tegen een muur loopt zit je onder het stof, het is er smerig, stoffig maar het is het mooiste huis van het hele dorp. We hebben er warm water, 2 verdiepingen, er moet nog een hoop geklust worden maar het is mooi.

De voordeur van de bovenwoning
Bij het huis aangekomen bleek de werkman, die er momenteel aan klust, zo slim te zijn geweest om de deur op het slot te doen en de sleutel binnen te laten liggen waardoor we het slot hebben moeten slopen.

De tuin
Voorkant van het huis 
Benedenverdieping. Woonkamer/keuken + slaapvertrek
Keukentje
Bovenverdieping
Voor het ontbijt had ik Lily geholpen met het opruimen van het huis terwijl de rest nog sliep. Ik hou er van, om een beetje werk te verrichten en om een beetje rond te banjeren in het niks. Ik hou van de felle zon op mn hoofd, getokkel van de kippetjes, ik hou van het gevoel van een licht verbrandde huid, het lome gevoel en dan lekker op een bedje ploffen en uitrusten.

Patio

S´avonds zijn we naar het plein met de dansen gegaan. Net als heel Puno op zijn kop staat in het carnaval, geld dat voor Paucartambo ook alleen dan in juli. Alleen in Paucartambo heeft het vele malen meer betekenis, de dansen gaan veel verder terug en zijn traditioneler. Uit heel Peru komen mensen naar het kleine gehucht voor de feesten, uren zijn ze onderweg. Het is heel moeilijk om in Paucartambo te mogen dansen, je moet uit Paucartambo komen. Eddy danst er omdat hij met Lily is getrouwd en Rodrigo mag er dansen omdat zijn moeder Paucartambina is. Rodrigo moet ook helemaal uit Lima komen en als de vliegtuigen te duur zijn betekend dat een busreis van 27 uur.


In Paucartambo zijn we eerst een bezoek wezen brengen bij de tempel, aan Virgen del Carmen. Ook voor we terug gingen zijn we haar nog wezen begroeten. Weer zon triangel figuurlijke vrouw, overladen met geurende bloemen. Voor Rodrigo en Lily is het erg belangrijk, omdat Lily uit Paucartambo komt en Rodrigo ieder jaar in Paucartambo danst tijdens de feesten.

Maury s´avonds spelend op de gitaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten